Våra köpevillkor

 

Snabba leveranser. Vår målsättning är att skicka din order inom 0-1 vardagar.
Vid tillfälligt slut och vid order av beställningsvaror, så fort vi får hem dem, se respektive vara.

Lagerstatus visar ett ungefärligt antal och kan skilja pga direktförsäljning över disk i vår butik i Örebro. Det är ett gemensamt lager och vi går in manuellt och justerar fortlöpande, men ibland hinner vi inte med. Vi reserverar oss för slutförsäljning pga detta.

Istället för lagstadgade 14 dagar, har vi hela 30 dagars Öppet Köp/ Ångerrätt, gäller ej om totala beloppet understiger 400 kronor, se information här nedan.

 

Vi följer Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler, SFS 2014:14 (2005:59). 

Istället för lagstadgade 14 dagar, har vi hela 30 DAGARS ÖPPET KÖP / ÅNGERÄTT, gäller ej om totala beloppet understiger 400 kronor, se mer information nedan.

Godkännande av våra Köpevillkor
görs i samband med lagd beställning, innebär även att lagd order tas emot eller hämtas ut. Kund ansvarar själv för att korrekt och aktuella kontaktuppgifter vid beställningen anges, som namn, adress, mail och telefon. Se den automatiska orderbekräftelsen som kommer efter lagd order.

Åldersgräns
18 år.

Lägsta ordersumma
inom Sverige är 150 kronor, utanför Sverige 250 kronor.

Välj land
Vi skickar även utanför Sverige, välj ditt land på Kassasidan.

Valuta
Alla order betalas i svensk valuta, svenska kronor.

Automatisk orderbekräftelse
till angiven mailadress kommer inom några minuter, om inte, är adressen inte rätt inskriven. Se först din Skräpkorg, eller att din mailkorg kan vara full och kan behöva tömmas först. Ta kontakt med oss då den behövs för att du ska kunna få besked om när din order skickats samt när den kan hämtas ut och var.

Fel pris i webbutiken
Om "tryckfelsnisse" varit framme och priset är uppenbarligen felaktigt, makuleras ordern. Kunden kontaktas och uppmanas att lägga en ny order.

Moms Sverige och EU-länder
ingår i alla priser.

Moms icke EU-länder
Ingår ej. Landets moms och ev tillkommande avgifter betalas av kunden när order hämtas ut på utlämningsstället.

Leverans
Vi packar och skickar normalt inom 0-1 arbetsdagar, något längre vid hög arbetsbelastning och/eller tillfälligt slut i vårt lager. Kan även bli längre leveranstid då våra leverantörer har stängt helger och storhelger. Mail skickas med besked om när leverans beräknas ske. Beställningsvaror, se respektive vara.

Lagerstatus 
visar ett ungefärligt antal och kan skilja pga direktförsäljning över disk i vår butik i Örebro. Det är ett gemensamt lager och vi går in manuellt och justerar fortlöpande, men ibland hinner vi inte med. Vi reserverar oss för slutförsäljning pga detta.

Tillfälligt slut / Slutsåld vara
Om en vara är tillfälligt slut och beräknas komma in igen inom 1-2 veckor meddelar vi detta per mail. Vi tillämpar inte delleveranser. Vi förbehåller oss rätten att en vara kan vara slutsåld eller utgått ur produktion. Varans summa dras då av från totalbeloppet. Om kund inte vill ha eller kan hämta ut lagd order vid förlängd leveranstid, måste vi kontaktas innan vi skickar den. Kostnader för ej uthämtad order debiteras kund, se Liggetid nedan.

Ersättningsvara
När så finns förbehåller vi oss rätten att sända motsvarande eller likvärdig ersättningsvara. Samt om, utanför vår kontroll, leverantören har bytt ut och gjort uppdateringar, förändring av bild, form, storlek, text eller färg av beställd vara så att utseende och text inte stämmer med aktuell bild i vår webbutik. Samt om leverantören har ändrat på förpackningen varan kommer i eller sitter fast på eller i.

Metervara band/spets/resår
Vid beställning av hel förpackning eller större antal meter av band/spets/resår kan skarv förekomma, att det kommer i två delar från fabrik/tillverkaren. 

Färgnyans
på dataskärm, andra skärmar kan skilja sig och ej stämma exakt med varans färgnyans i verkligheten. 

Frakt 
se informationen här.
 Glöm ej ange om du har Portkod.

Privat eller Företag
du väljer på Kassasidan om du beställer som privatperson eller företag.

Betalsätt.
KCO är Klarna Checkout. Här väljer du om du vill betala mot Faktura 14 dagar, med Betalkort, Kreditkort eller via din Internetbank genom KCO. 

Faktura 14 dagar
Tillsammans med varorna skickas fakturan, som betalas inom 14 dagar. Fakturan betalas till Klarna och eventuella fakturafrågor görs till dem på telefonnummer 08-120 120 10. 

Betalkort & Kreditkort
När du godkänt köpet så reserveras summan för betalning på ditt konto och först när vi har packat din beställning, går vi in och aktiverar att summan ska dras. Om vara/varor är slut så sänker vi summan med motsvarande och det är den nya lägre summan som vi aktiverar och som sedan dras från ditt konto. 

Makulerad order vid kortbetalning 
Om vi mot förmodan inte kan skicka din order, så tar vi bort den reserverade summan och banken för tillbaka den till ditt konto, vilket banken kan behöva 3-5 bankdagar på sig att göra. Ingen betalning är alltså dragen av oss från ditt konto, utan endast reserverad.

Förskottsinbetalning
görs beställningsdagen till vårt Bankgirokonto Swedbank 5320-2297. Om du beställer utanför Sverige betalar du via IBAN nr: SE38 8000 0000 0765 1140 8884, bankens BIC nr: SWEDSESS.

Du går själv in på din bank och betalar, ange ordernummer och ditt/beställarens namn. När betalningen syns på vårt konto, inom 0-3 bankdagar, skickas din beställning.

Kvitto
är bankhändelsen på ditt kontoutdrag då du betalar köpet hos din bank. Skriv ut och spara, den är en godkänd verifikation på ditt köp tillsammans med Följesedeln vi skickar tillsammans med varorna.

Fakturabetalning 
Klarna 14 dagar för företag, kommuner, landsting och skolor i Sverige.

Faktura Manuell 14 dagar ej privatpersoner
Detta betalningsalternativ väljs om företag, skolor etc med samma organisationsnummer finns med olika avdelningar, adresser, orter och då betalsätt Klarna 14 dagar ej godkänts pga ovanstående. En manuell faktura läggs upp efter sedvanlig enklare kreditprövning av Klarna. Fakturan betalas till Klarna. Betalningsdatumet kan flyttas fram, se Ändra betalningsdatum.

Fakturamärkning
Önskas egen anteckning eller ref nr, skriv önskad text i Kommentarsrutan på Kassasidan. 

Ändra betalningsdatum
Logga in på www.klarna.se och under Hitta din faktura anger du din e-postadress du använde i ditt köp och du mejlas en länk till Mina Sidor. Du kan även ange ditt fakturanummer OCR istället. På Mina sidor kan du se dina köp med Klarna Faktura, hitta betalningsuppgifter och flytta fram förfallodatum, eventuella tillkommande kostnader för detta står du som kund för. Vid fakturafrågor kontaktas Klarna 08-120 120 10.

Klarna Konto
Samla dina köp på ett konto, en faktura oavsett antalet köp. Gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna Konto. Vid detta betalningsalternativ görs en enklare kreditprövning av Klarna. (2014) En administrativ avgift på 29 kronor oavsett antalet köp, se mer information på www.klarna.se om uppläggningsavgift och räntor eller ring 08-120 120 10 för mer besked.

Om du ångrar din order, kommer att vara bortrest, måste du kontakta oss innan  vi skickar den. Kostnader för ej uthämtad order debiteras kund, se nedan.

Liggetid
Du hämtar ut din order på utlämningsstället inom 14 dagar, går ej att förlänga. Om du ångrar din order, går du till utlämningsstället och skickar tillbaka den till oss, se nedan.

Ej uthämtad order
Att inte hämta ut är inte att utnyttja ångerrätten. Vid förhinder att hämta ut själv, visar den uthämtande personen upp din/beställarens, och sin giltiga legitimation. För ej uthämtade order debiteras kunden ev fakturaavgift, kortavgift, fraktavgift, returfraktavgift samt en expeditions och hanteringskostnad med 300 kronor. Ev tillkommande avgift vid fraktsätt Posten som innebär hämtning av oss på PostNord Företagscenter.

Ångerrätt 
gäller ej om totala beloppet understiger  400 Kronor. Kund har rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar (enligt lag) från att man tagit emot varorna. Vi lämnar 30 dagars öppet köp med vissa undantag.

Vid ånger av hel order, återbetalas varusumman samt fraktkostnaden till kund. Vid ånger av delar av en order återbetalas returnerade varan/varorna, ej fraktkostnad, till kund.

Du som kund står för returfrakten, leverans och portoavgift samt transportrisken. Tillsammans med den/de returnerade varorna måste du skicka med information om ditt namn, adress och ordernummer.

Innan du skickar tillbaka meddelar du oss att du vill utnyttja Ångerrätten. Ange ordernummer, ditt namn och din adress samt vilken/vilka varor det gäller. Bifoga även dessa uppgifter tillsammans med din retur. Vänta på besked från oss att det är en godkänd retur, innan du skickar tillbaka. Om du valt att betala vi Klarna Checkout, kontaktar du dem för att meddela att du avser att returnera något i din beställning.

Ångerrätten gäller ej
livsmedel. Tyger, stuvar, olika band, spets, resår etc får ej vara tillklippta, avklippta, fastsytt och därefter bortsprättat. Örhängen och piercingsmycken som har bruten förseglad/plomberad förpackning godkännes ej för retur. Vid beställning av ej lagerförd vara med längre leveranstid som Namnhandduk, Namnmugg och Namnspargrisar med specialtext, namn med annan stavning och tillverkats enligt kunds önskemål, anvisning och därmed getts en personlig prägling, innefattas inte av Ångerrätten. Beställning av större partier av en vara efter kunds kontakt med önskemål.

Undersökningsrätt
Om det på varan sitter informationslappar, plasthankar eller pappershankar för upphängning och dylikt, ska dessa sitta kvar på varan, vid retur. Kunden har rätt att undersöka varan, men om något görs utöver detta så har företaget rätt att göra avdrag för värdeminskning som t ex fläckar, trasig söm, hål, revor på returnerad vara som uppkommit till följd att kunden använt varan eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka och fastställa dess egenskaper och funktion. 

I de fall varan kommer i kartong, transparent förpackning, öppnas varuförpackningen varsamt. Vid utnyttjande av Ångerrätten returneras varan om möjligt i varuförpackningen. Förpacka varan väl, återanvänd gärna ytterförpackningen den skickades i.

Vid retur av Sverigedräkten måste samtliga delar och den speciellt framtagna förvaringskartongen skickas tillbaka i ytterkartong. Retur godkännes ej om arbete påbörjats, som tillklippning, brodering, sömnad etc. 

Värdeminskning
Kunden har rätt att undersöka varan, men om något görs utöver detta, så har företaget rätt att göra avdrag. Ev värdeminskning hos en returnerad vara som uppkommit till följd av att konsumenten använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka och fastställa dess egenskaper och funktion.

Nekad ånger
Om din retur kommer bort under returtransporten till oss, sker ingen återbetalning. Vid skada på vara under transporten till oss erbjuds kunden att vi skickar tillbaka varan mot nya fraktkostnaden tillbaka till kund. Vid avtal om överlåtelse av en retur är företaget inte skyldig att göra en återbetalning.

Ångerfristen
Kunden/konsumenten ska så snart som möjligt men senast inom 14 dagar efter det att besked lämnats till företaget om önskan att utnyttja Ångerrätten, sända tillbaka returen på egen bekostnad. Om så inte sker inom den tiden, har kunden förlorat Ångerrätten att skicka tillbaka.

Återbetalning
sker utan kostnad för kunden senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om (godkänd, se ångerfrist) retur enligt Ångerrätten och att vi återfått returen till oss. Endast varusumman återbetalas, inte ev postförskottsavgift och fraktkostnad.  

Reklamation
Om vi orsakat returen (felexpediering, felaktig vara) kontakta oss först och returnera inom 14 dagar. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel, dvs fel som fanns på varan vid leverans. I detta fall står vi för returfrakten Packa returvaran väl och sänd den, inte mot postförskott, rekommenderat eller mot efterkrav. Information om ordernummer, beställarens/ditt namn, adress och till vilket konto du vill ha dina pengar överförda till. Reklamation kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden vid oense, varefter vi följer nämndens ev rekommendationer. Reklamation gäller inte i de fall då vi inte kan hitta något fel på produkten eller om du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätt ej. Vi synar alltid alla varor och provdrar dragkedjor innan vi packar och skickar.

Transportskador
Vi står för transportskador till dig själv, men du måste omgående anmäla detta till ditt utlämningsställe i samband med att du hämtar ut försändelsen, samt till oss inom 3 dagar. Vi behöver även bilder att vidarebefodra till transportföretaget för att göra en skadeanmälan. Viktigt, spara allt emballage, där står uppgifter som transportföretaget vill ha. 

Information gällande GDPR
Dataskyddsförordningen, GDPR = General Data Protecting Regulation, är en ny lag som börjar gälla 2018 05 25 i hela EU och den ersätter Personuppgiftslagen = PUL. Våra informationsmejl skickas endast ut till dem som varit i kontakt med oss, genom lagd order i vår webbutik eller önskat vara med på vår utskickslista.

Kundregister samt Nyhetsbrev
Textil & Presentia lagrar dina kunduppgifter för att kunna sköta orderhantering och delge dig våra periodvisa erbjudanden i Nyhetsbrev. Du kan när som helst avregistrera dig från våra framtida mejl genom avregistrerinslänken som finns i varje informationsmejl från oss. Inga kunduppgifter delas eller säljs vidare.

Våra köpvillkor gäller privatpersoner, ej andra näringsidkare, företag, skolor, kommuner, landsting etc.

Välkommen med din order.

Tveka inte att  kontakta oss om det är något du undrar över.

 

Ahnette & Annica

Textil & Presentia
Nu 27 år sedan sedan jag startade butiken 1989.
Ahnette Lindblom

Fredsgatan 13, 703 62 Örebro.

Du når oss på

Mail: info@textilpresentia.se

Telefon: 019-263 263

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 artiklar 0 kr
Till kassan
27 års erfarenhet
Stäng