Våra köpevillkor

Snabba leveranser. Vår målsättning är att skicka din order inom 0-3 vardagar. Alla order läggs i webbutiken www.textilpresentia.se då webborder ej kan läggas via telefonsamtal eller mejl. 

Vid tillfälligt slut och vid order av specialbeställda varor som extralånga dragkedjor, större partier och handmålade namnmuggar och spargrisar som tillverkas enligt kunds önskemål och därmed har getts en personlig prägel, skickas när vi har samtliga varor i ordern hemma. Vi tillämpar ej delade order. 

Lagerstatus visar ett ungefärligt antal och kan skilja pga direktförsäljning över disk i vår butik i Örebro. Det är ett gemensamt lager och vi går in manuellt och justerar fortlöpande, men ibland hinner vi inte med. Vi reserverar oss för slutförsäljning pga detta.

Vi följer Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler, SFS 2014:14 (2005:59) samt Konsumentköplagen (1990:932).

Istället för lagstadgade 14 dagar, har vi hela 30 DAGARS ÖPPET KÖP / ÅNGERÄTT för privatpersoner. Gäller ej företag mm.

GODKÄNNANDE AV VÅRA KÖPEVILLKOR
görs i samband med beställningen. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner kund Klarnas Användarvillkor och bekräftar att Klarnas Dataskyddspolicy har lästs. Samt att kund läst och godkänner www.textilpresentia.se:s Köpevillkor, att kunden accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar, lagd order hämtas ut, tas emot. 

Kontaktuppgifter
Kund/orderläggare ansvarar själv för uppgifterna som anges vid beställningen, att man beställer som privatperson eller företag, namn, adress, mail och telefon är de registrerade och aktuella. Om kund angett felaktiga/missvisande uppgifter som namnförkortning, smeknamn etc och vi i vår tur får extra kostnader från fraktbolaget pga detta, debiteras kunden detta.

Vid felaktigt ifylld mejladress vid orderläggningen, innebär att den automatiska orderbekräftelsen ej kan skickas till kund samt att betalningsaviseringar från Klarna ej når kund. Order med ej korrekta kontaktupgifter godkännes ej och makuleras, se ovan.

Order till privatperson, förnamn och efternamn måste anges. Order till företag, ska på sin angivna adress ha synligt skyltat med sitt företagsnamn. Order skickas till hos Bolagsverket registrerade adresser. Se den automatiska orderbekräftelsen som kommer efter lagd order.

En leveransadress kan ej vara Box eller Postlåda, transportföretagen godkänner ej detta.

Kunds kontaktuppgifter används när vi mejlar orderns kolli-id och besked att order är packad och skickad från oss, samt leveransföretaget för att meddela att order finns på plats att hämtas ut. OM detta inte kommer inom 2-3 vardagar, efter att vi mejlat besked om att order är skickad, ska kund omgående ta kontakt, kan även själv söka på av oss bifogade kolli-id med kontaktuppgifter till leveransföretaget. 

ÅNGRA LAGD ORDER
Kan endast göras innan den är packad och aktiverad. Bekräftelse skickas från respektive företag som sköter betalningsmottagningen samt upphämtningen när din order är aktiverad och klar för leveans.

ÅLDERSGRÄNS
18 år.

LÄGSTA ORDERSUMMA
P g a höjda kostnader på förpackningsmaterial som papper, bubbelplast, postorderpåsar och kartonger mm, har vi valt att inte höja priserna på våra varor, utan istället ha en lägsta ordersumma, som vi inte har höjt de sista 10 åren. Lägsta ordersumma är totalsumman av alla varorna som du vill beställa, det gäller samtliga varor, inte en och samma artikel. Vid lägre ordersumma går ordern inte att lägga.

Lägsta totala varusumma, exklusive fraktsumman, är inom Sverige är 200 kronor, utanför Sverige 250 kronor.

BESTÄLLA FRÅN ANNAT LAND
Vi skickar även utanför Sverige, välj ditt land på Kassasidan.

VALUTA
Alla order betalas i svensk valuta, svenska kronor.

AUTOMATISK ORDERBEKRÄFTELSE
till angiven mailadress kommer inom några minuter, om inte, är adressen inte rätt inskriven. Se först din Skräpkorg, eller att din mailkorg kan vara full och kan behöva tömmas först. Ta kontakt med oss då den behövs för att du ska kunna få besked om när din order skickats samt när den kan hämtas ut och var, samt att vid betalning via Klarna så sker betalningsinformation till av kund angiven mejladress.

FEL I WEBBUTIKEN
Om "tryckfelsnisse" varit framme och priset är uppenbarligen felaktigt, makuleras ordern. Kunden kontaktas och uppmanas att lägga en ny order. Om en varas artikelnamn och/eller varubeskrivning inte stämmer överens, kan något vara felaktigt inmatat av ”Tryckfelsnisse” och om upphov till tveksamhet, vänligen kontakta oss innan orderläggning.

MOMS SVERIGE OCH EU-LÄNDER
Moms ingår i alla priser.

MOMS ICKE EU-LÄNDER
Moms ingår ej. Ditt lands moms och ev tillkommande tullavgifter betalas av kunden när order hämtas ut på utlämningsstället.

LEVERANS
Vi packar och skickar normalt inom 0-3 arbetsdagar, något längre vid hög arbetsbelastning och/eller tillfälligt slut i vårt lager. Kan även bli längre leveranstid då våra leverantörer har stängt helger och storhelger. Mail skickas med besked om när leverans beräknas ske. Beställningsvaror, se respektive vara.

LAGERSTATUS
visar ett ungefärligt antal och kan skilja pga direktförsäljning över disk i vår butik i Örebro. Det är ett gemensamt lager och vi går in manuellt och justerar i webbutikens lagerstatus fortlöpande, men ibland hinner vi inte med. Vi reserverar oss för slutförsäljning pga detta.

TILLFÄLLIGT SLUT / SLUTSÅLD VARA
Om en vara är tillfälligt slut och beräknas komma in igen inom 1-2 veckor meddelar vi detta per mail. Vi tillämpar inte delleveranser. Vi förbehåller oss rätten att en vara kan vara slutsåld eller utgått ur produktion. Varans summa dras då av från totalbeloppet. Om kund inte vill ha eller kan hämta ut lagd order, måste vi kontaktas innan ordern är packat och frakt bokat. Kostnader för ej uthämtad order debiteras kund, se Liggetid nedan.

ERSÄTTNINGSVARA / ÄNDRAD VARA
När så finns förbehåller vi oss rätten att sända motsvarande eller likvärdig ersättningsvara. Samt om, utanför vår kontroll, leverantören har gjort materialförändringar av en vara, bytt ut och gjort uppdateringar, förändring av bild, form, storlek, text eller färgnyans av beställd vara så att utseende och text inte stämmer med aktuell bild i vår webbutik. Samt om leverantören har ändrat på förpackningen varan kommer i eller sitter fast på eller i.

METERVARA BAND / SPETS / RESÅR
Vid beställning av hel förpackning eller större antal meter av band/spets/resår kan skarv förekomma, att det kommer i två delar från fabrik/tillverkaren. Varor som säljs i metervara, ingår inte i ångerrätten.

FÄRGNYANS
på dataskärm, mobiltelefon och padda samt hur man vinklar skärmen, påverkar hur en färgnyans visas och kan inte stämma överens exakt, med hur varans färgnyans, ser ut i verkligheten

FÄRGPROV PÅ METERVARA
Vill du veta hur en vara som säljs som metervara ser ut i verkligheten, innan du lägger din order, skickar du oss ett förfrankerat kuvert med ditt namn och adress på samt vilket slags band och färger du vill ha prov på. Invigningsband samt varor som säljs i metervara ingår inte i ångerrätten.

PRIVAT ELLER FÖRETAG
du väljer på Kassasidan om du beställer som privatperson eller företag

FRAKT
Välj att själv hämta ut på närmaste utlämningsställe för DHL eller Postnord. Fraktbolagen väljer efter dina adress, geologiskt närmaste enligt karta. 

Postnord Hemleverans till din dörr. Du blir kontaktad av Postnord för bokning av passande tid när du kan ta emot. OBS, Postnord kräver mobilnummer vid bokning av sina fratktalternativ.

Vi skickar EJ till brevlåda, se informationen här. 

BETALSÄTT
Klarna Checkout V3. Här väljer du om du vill betala mot Faktura 30 dagar, Klarna Konto, eller med Betalkort/Kreditkort. Har du några frågor angående din betalning kontaktar du Klarna 08-120 120 10.

Du kan även välja Kortbetalning med Nets Easy eller egen förskottsinbetalning direkt till vårt Bankgiro. Vi skickar till kund efter de namn och adressuppgifter som angavs vid orderläggningen.

NÄR VI PACKAR DIN ORDER
Om du valt
KLARNA, får du mejl från Klarna angående din betalning. Den mejlas till dig i och med att vi aktiverar den när vi packar din order.

Om du ångrar din order, kommer att vara bortrest, måste du kontakta oss innan  vi skickar den. Kostnader för ej uthämtad order debiteras kund, se nedan.

BETALNING
När du godkänt köpet så reserveras summan för betalning och först när vi har packat din beställning, går vi in och aktiverar att summan ska dras. Om vara/varor är slut så sänker vi summan med motsvarande och det är den nya lägre summan som vi aktiverar och som sedan dras från ditt konto. 

MAKULERAD ORDER VID KORTBETALNING
Om vi mot förmodan inte kan skicka din order, så tas reservationen bort från den reserverade summan och ingen betalning dras. Se saldo på din bank. Ingen betalning är alltså dragen av oss från ditt konto, var endast reserverad.

FÖRSKOTTSBETALNING
om du inte vill betala via Klarna, kan du betala direkt till oss, Textil & Presentia. Betalningen görs beställningsdagen till vårt Bankgirokonto Swedbank 5320-2297. Ditt /beställarens namn och ordernummer måste anges.

Om du beställer utanför Sverige välljer du Kortbetalning via Nets Easy eller via IBAN nr: SE38 8000 0000 0765 1140 8884, bankens BIC nr: SWEDSESS.

Du går själv in på din bank och betalar, ange ordernummer och ditt/beställarens namn. När betalningen syns på vårt konto, inom 0-3 bankdagar, skickas din beställning.

KVITTO
är bankhändelsen på ditt kontoutdrag då du betalar köpet hos din bank. Skriv ut och spara, den är en godkänd verifikation på ditt köp tillsammans med Följesedeln vi skickar tillsammans med varorna.

LIGGETID
Du hämtar ut din order på utlämningsstället inom 7 dagar, går ej att förlänga. Om du ångrar din order, går du till utlämningsstället och skickar tillbaka den till oss, se nedan.

EJ UTHÄMTAD ORDER / EJ MOTTAGEN ORDER
Att inte hämta ut eller ta emot en order, är inte, att utnyttja ångerrätten. Vid förhinder att hämta ut själv, visar den uthämtande personen upp din/beställarens och sin giltiga legitimation. Vid specialbeställning och av vara/varor med specialbeställd personlig prägling, t ex namnmugg med annat namn/text samt av kunds beställning av metervaror som klippts av i av kund beställd mängd, debiteras kund hela varusumman. För ej uthämtad/mottagen order debiteras kunden ev fakturaavgift, kortavgift, fraktavgift, returfraktavgift samt en expeditions och hanteringskostnad med 300 kronor. Konsumentköplagen (1990:932, § 41).

ÅNGERRÄTT
Kund har rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar (enligt lag) från att man hämtat ut/tagit emot varorna. Vi lämnar 30 dagars öppet köp med vissa undantag, se nedan.

BYTE av vara. Ej önskad vara skickas tillbaka som retur till oss, se nedan och ny order får läggas.

Varan/varorna ska vara obrukade. Om en vara består av flera delar ska samtliga delar vara med vid retur. Varor som kommer med prislappar på snöre, i/på karta, med upphängningshank (dragkedjor/blixtlås) och/eller i kartong eller har tillverkande företagsinformation fäst på varan, returneras på samma sätt. Vid utnyttjande av Ångerrätten returneras varan/varorna obrukade i oskadad originalförpackning, om de är packade så. Förpacka varan/varorna väl.

Återbetalning frakt. Vid ånger av hel order, återbetalas varusumman samt fraktkostnaden till kund. Om kund väljer dyrare leveranssätt än leverans till DHL Service Point, görs avdrag för mellanskillnaden i fraktkostnaden. (2:a kap, paragraf 15.1). Vid ånger av delar av en order återbetalas returnerade varan/varorna, ej fraktkostnad, till kund.

RETUR
Retur ska skickas direkt till Textil & Presentia, Fredsgatan 13, 703 62 Örebro. Ej till/via ombud/uthämtningsställe, de hämtas ej ut. Väljer du att skicka som brev och mått/vikt överskrider fraktbolagets tillåtna värden och/eller att fraktbolaget skickar avi för uthämtning på deras serviceställe, hämtas de ej ut.  Du som kund står för returfrakten samt transportrisken. Tillsammans med den/de returnerade varorna måste du skicka med information om ditt namn, adress och ordernummer.

Innan du skickar tillbaka meddelar du oss att du vill utnyttja Ångerrätten. Ange ordernummer, ditt namn och din adress samt vilken/vilka varor det gäller. OBS: Bifoga även dessa uppgifter tillsammans med din retur. Vänta på besked från oss att det är en godkänd retur, innan du skickar tillbaka. 

ÅNGERRÄTTEN GÄLLER EJ
använd, brukad vara. Livsmedel, invigningsband samt övriga metervaror, varor som säljs per meter, klipps av enligt kunds beställning, som olika band, spets, resår, kardborreband, reflexband, gardinband, tyger etc. 

Sybehör, sytråd, örhängen, piercingsmycken och andra varor som har bruten förseglad/plomberad förpackning, godkännes ej för retur.

SPECIALBESTÄLLDA VAROR
Vid beställning av ej lagerförd vara med längre leveranstid som extralånga dragkedjor, Namnmugg och Namnspargrisar med specialtext, namn med annan stavning och tillverkats enligt kunds önskemål, anvisning och därmed getts en personlig prägling, innefattas inte av Ångerrätten. Beställning av större partier av en vara efter kunds kontakt med önskemål.

UNDERSÖKNINGSRÄTT
Om det på varan sitter informationslappar, plasthankar eller pappershankar för skydd, upphängning och dylikt, ska dessa sitta kvar på varan, vid retur. Kunden har rätt att undersöka varan, men om något görs utöver detta så har företaget rätt att neka retur/ånggerrätt om varan är brukad, trasig, vid t ex fläckar, trasig söm, hål, revor på returnerad vara som uppkommit till följd att kunden använt varan eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka och fastställa dess egenskaper och funktion. 

I de fall varan kommer i kartong, transparent förpackning, öppnas varuförpackningen varsamt, samtliga delar måste vara med vid retur. Vid utnyttjande av Ångerrätten returneras varan i oskadad originalförpackning. Förpacka varan/varorna väl, återanvänd gärna ytterförpackningen/kartongen ordern skickades i.

Vid retur av Sverigedräkten måste samtliga delar och den speciellt framtagna förvaringskartongen skickas tillbaka i ytterkartong. Retur godkännes ej om den använts, brukats eller om arbete påbörjats, som tillklippning, brodering, sömnad etc. 

Kunden har rätt att undersöka varan. Ev värdeminskning hos en returnerad vara som uppkommit till följd av att konsumenten använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka och fastställa dess egenskaper och funktion, eller gjort egen förbättring eller åverkan, är det en nekad ånger.

NEKAD ÅNGER
Om din retur kommer bort under returtransporten till oss, sker ingen återbetalning. Vid skada på vara under transporten till oss erbjuds kunden att vi skickar tillbaka varan mot nya fraktkostnaden tillbaka till kund. Vid avtal om överlåtelse av en retur är företaget inte skyldig att göra en återbetalning.

ÅNGERFRISTEN
Kunden/konsumenten ska så snart som möjligt men senast inom 14 dagar efter det att besked lämnats till företaget om önskan att utnyttja Ångerrätten, sända tillbaka returen på egen bekostnad. Om så inte sker inom den tiden, har kunden förlorat Ångerrätten att skicka tillbaka.

ÅTERBETALNING
sker utan kostnad för kunden senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om (godkänd, se ångerfrist) retur enligt Ångerrätten och att vi återfått returen till oss. Endast varusumman återbetalas, inte ev postförskottsavgift och fraktkostnad.  

REKLAMATION
Om vi orsakat returen (felexpediering, felaktig vara) kontakta oss först och returnera inom 14 dagar. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel, dvs fel som fanns på varan vid leverans. I detta fall står vi för returfrakten Packa returvaran väl och sänd den, inte mot postförskott, rekommenderat eller mot efterkrav. Information om ordernummer, beställarens/ditt namn, adress och till vilket konto du vill ha dina pengar överförda till. Reklamation kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden vid oense, varefter vi följer nämndens ev rekommendationer. Reklamation gäller inte i de fall då vi inte kan hitta något fel på produkten eller om du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. Vi synar alltid alla varor och provdrar dragkedjor innan vi packar och skickar.

TRANSPORTSKADOR
Vi står för transportskador till dig själv, men du måste omgående anmäla detta till ditt utlämningsställe i samband med att du hämtar ut försändelsen, samt till oss inom 3 dagar. Du som ”mottagare ansvarar för godset och åtgärder för att skadan ej ska förvärras ska vidtas. Varken gods eller emballage får kasseras, vidaretransporteras eller hanteras innan slutförd reklamation”.

Vi behöver även bilder att vidarebefordra till transportföretaget för att göra en skadeanmälan. Du tar foto på den transportskadade varan, samt ytteremballagen din order kom i. Orsaken är att transportföretagen kräver detta idag. Viktigt, spara det trasiga godset och allt emballage, se ovan. 

INFORMATION GÄLLANDE GDPR
Dataskyddsförordningen, GDPR = General Data Protecting Regulation, är en ny lag som börjar gälla 2018 05 25 i hela EU och den ersätter Personuppgiftslagen = PUL. Våra informationsmejl skickas endast ut till dem som varit i kontakt med oss, genom lagd order i vår webbutik eller önskat vara med på vår utskickslista.

KUNDREGISTER SAMT NYHETSBREV
Textil & Presentia lagrar dina kunduppgifter för att kunna sköta orderhantering och delge dig våra periodvisa erbjudanden i Nyhetsbrev. Du kan när som helst avregistrera dig från våra framtida mejl genom avregistrerinslänken som finns i varje informationsmejl från oss. Inga kunduppgifter delas eller säljs vidare.

Ångerrätt/30 dagars öppet köp gäller privatpersoner, ej näringsidkare, företag, skolor, kommuner, landsting etc.

Välkommen med din order.

Tveka inte att  kontakta oss om det är något du undrar över.

Ahnette & Annica

Textil & Presentia
Nu 34 år sedan sedan jag startade butiken 1989.
Ahnette Lindblom

Fredsgatan 13, 703 62 Örebro.

Du når oss på

Mail: info@textilpresentia.se

Telefon: 019-263 263

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 artiklar 0 kr
Till kassan
Minsta ordervärde för att handla är 200 kr. Glöm inte att kika igenom hela webbutiken. Kanske komplettera med ett grattiskort, något sybehör, en souvenir, eller något för hemmet?